“So What” - Melodia Improwizacyjna Z Umową i Kontrastem

 “So What” - Melodia Improwizacyjna Z Umową i Kontrastem

“So What,” jeden z najbardziej znanych utworów Milesa Davisa, to kawałek, który wstrząsnął światem jazzu w 1959 roku. Utwór ten stał się nie tylko hymnem modalnego jazzu, ale również manifestantem zmiany w podejściu do kompozycji i improwizacji.

Miles Davis, legendarny trębacz i kompozytor, znany ze swojego charyzmatycznego stylu gry i odważnych eksperymentów muzycznych, zrewolucjonizował świat jazzu swoimi nowatorskimi pomysłami. W latach 50., Davis zaczął odchodzić od tradycyjnych struktur harmonicznych, które były podstawą jazzu bebop.

“So What" to idealny przykład tego nowego podejścia. Zamiast standardowych sekwencji akordów, Davis zastosował modalną strukturę harmoniczną, opierającą się na skalach. To pozwoliło muzykom na większą swobodę improwizacyjną, skupiając się na melodii i emocjach, a nie na ścisłym przestrzeganiu harmonii.

Analiza Kompozycji:

“So What” jest zaskakująco prosty w swojej strukturze. Utwór składa się z dwóch głównych sekcji - A i B - które są powtarzane cyklicznie. Każda sekcja oparta jest na innej skali: A na skali D dorian, a B na skali Eb dorian.

  • Sekcja A: Melodia rozpoczyna się od charakterystycznego motywu granego na trąbce przez Davisa, który następnie rozwija się w improwizacje innych muzyków.
  • Sekcja B: Ta sekcja jest nieco spokojniejsza i melancholijniejsza, z delikatnym motywem granym na saksofonie altowym.

Chociaż struktura utworu jest prosta, to sama improwizacja jest niezwykle bogata i ekscytująca. Każdy muzyk w sekstecie Davisa - John Coltrane (saksofon tenorowy), Cannonball Adderley (saksofon altowy), Bill Evans (fortepian), Paul Chambers (kontrabas) i Jimmy Cobb (perkusja) - wnosi swój unikalny styl i pomysły do utworu.

Wpływ “So What” na Świat Jazzu:

“So What” stał się kamieniem milowym w historii jazzu modalnego. Utwór ten zainspirował pokolenia muzyków, którzy poszukiwali nowych sposobów ekspresji i improwizacji.

Modalny jazz, zapoczątkowany przez Davisa, zyskał ogromną popularność w latach 60., a jego wpływ jest odczuwalny do dziś.

Podsumowanie:

“So What” to nie tylko utwór muzyczny, ale także swoisty manifest artystycznej rewolucji. Miles Davis, odważając się na odejście od tradycyjnych konwencji jazzu, otworzył nowe drzwi dla muzyków i słuchaczy. Prosta struktura utworu kontrastuje z bogactwem improwizacji, tworząc niezwykłe doświadczenie muzyczne.

“So What” zachęca do refleksji nad naturą muzyki, jej możliwościami ekspresyjnymi i siłą improwizacji. To utwór, który wstrząsnął światem jazzu, a jego wpływ jest odczuwalny do dziś.

Dodatkowe informacje:

  • Utwór “So What” znajduje się na albumie “Kind of Blue”, jednym z najlepiej sprzedających się albumów jazzowych wszech czasów.
  • Album “Kind of Blue” nagrany został w jednej sesji, w ciągu zaledwie dwóch dni.
  • Miles Davis był pionierem wielu stylów muzycznych, w tym bebopu, cool jazzu i fusion.

Tabela instrumentów użytych w “So What”:

Instrument Muzyk
Trąbka Miles Davis
Saksofon tenorowy John Coltrane
Saksofon altowy Cannonball Adderley
Fortepian Bill Evans
Kontrabas Paul Chambers
Perkusja Jimmy Cobb